In gesprek met

Riet van der Gaag

Directeur

  • Van: Katholieke Montessorischool in Bussum
  • Leeftijd: 59
  • Houdt van: sport bekijken/beoefenen en handwerken
  • Favoriete plek in Het Gooi: de boekhandel in Bussum

‘We werken in een hele bijzondere sector. We mogen best benadrukken wat er zo mooi aan is. Regionaal, door initiatieven zoals Leraar in het Gooi, maar zeker ook landelijk. Het gaat vanuit Den Haag wel erg veel over geld en regels. Het is een prachtig vak, het is belangrijk om dit uit te dragen. Daar wil ik me hard voor maken.’ Leraar in het Gooi is in gesprek met Riet van der Gaag, directeur van de Katholieke Montessorischool in Bussum (KMS Bussum). Zij maakte jaren geleden de overstap naar het onderwijs, voor betekenisvoller werk.   

Dertigduizend tassen
Riet heeft Bedrijfskunde gestudeerd aan de TU in Eindhoven. Ze is daarna gaan werken in Hilversum, waaronder elf jaar in de logistiek. ‘Met veel plezier hoor, maar ik wist dat ik dat niet mijn hele leven wilde doen. Bij een bekend sportmerk werd ik verantwoordelijk voor de verkoop van petten, tassen en andere accessoires. Ik vond het leuke aan mijn studie om logistieke processen te verbeteren, maar nu was ik voornamelijk bezig met verkoopcijfers. Dertigduizend tassen per maand verkopen is leuk hoor, maar dat heb je na een jaartje wel gezien.’ Van bedrijfskundige processen naar het onderwijs? Vertel. ‘Toen ik kinderen kreeg, realiseerde ik me dat ik op zoek wilde naar een betekenisvollere baan. Mijn vader was onderwijspsycholoog. Hij kon mooi vertellen over hoe hij met zijn werk kon bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen. Toen mijn eigen kinderen naar school gingen, kwam ik zelf weer in aanraking met het onderwijs. Door te kiezen voor het basisonderwijs kon ik mijn bedrijfskundige ervaring inbrengen. Ik kwam uit een leidinggevende functie en ben gelijk als schoolleider gestart. Op die manier kan ik mijn oude vak met mijn nieuwe combineren.’

Gelukkig
‘In deze baan komen veel aspecten bij elkaar. Natuurlijk gaat het primair om het inrichten van het onderwijs, maar je bent als directeur ook verantwoordelijk voor alles wat er moet gebeuren op een school. Financiën, gebouw & inrichting, (onderwijskundig) beleid en natuurlijk de communicatie met het team en de ouders. Het samen met het team werken aan de ontwikkeling van de school vind ik zeer motiverend. De omgang met ouders is zonder meer een leuk onderdeel, want je ontmoet veel en verschillende mensen. Ouders zijn over het algemeen heel betrokken.’ Ouders kunnen toch ook heel dwingend zijn?, prikkelt Leraar in het Gooi. ‘Ja, dat klopt en dat is soms lastig. Maar ook is er sprake van goede feedback waar je echt wel iets mee kunt. Ouders willen echt bijdragen. Ook de afwisseling in dit werk is heerlijk. Als ik mijn wandeling langs het water maak, van ons ene gebouw naar het andere, dan kan ik me echt gelukkig voelen.’

Kom eens kijken Riet
‘Het onderwijs staat niet bekend als heel veranderingsgezind. En ik wil stappen maken. Dat gaat in vergelijking met het bedrijfsleven minder snel, maar er is absoluut ontwikkeling.’ Leraar in het Gooi wil wel weten hoe Riet omgaat met de veel genoemde ‘waan van de dag’? ‘Ja’, erkent ze volmondig, ‘dat is absoluut een valkuil in deze baan. De dagelijkse onderbrekingen horen erbij en geven aantrekkelijke dynamiek. Maar als het teveel is, dan wordt het minder leuk. Het is soms een worsteling om dat niet het grootste deel van je tijd te laten opslokken.’ Hoe zorg je daarvoor? ‘Agendabeheer, dingen niet doen, anderen vragen om iets op te pakken. Maar om eerlijk te zijn, was dat bijvoorbeeld in mijn baan als logistiek manager in de fabriek van een telecombedrijf niet anders.’ Wat is nou echt het allerleukste? ‘Als er iets bijzonders gebeurt in een les en ik erbij word gehaald door iemand in het team. ‘Kom eens kijken Riet, wat er in de klas gebeurt.’ Nou, dan laat ik alles even uit mijn handen vallen.’

Gastvrij
Natuurlijk willen we graag weten wat de KMS Bussum voor werkgever is. ‘We zijn een ‘eenpitter’, met een bestuur van ouders. Dat is anders dan een school onder een grotere stichting. Het bestuur en ik proberen echt waardering voor de leerkrachten te laten zien. Door het regelmatig uit te spreken, door aandacht te geven aan bijzondere momenten, zoals met kerst en in coronatijd. Kleine dingen, maar ook door één keer per jaar iets leuks te doen met z’n allen. Maar het belangrijkste is denk ik wel dat we veel investeren in opleidingen, nascholing en ontwikkeling. We hebben onlangs het nascholingsbudget verruimd. Dit geeft meer mogelijkheden voor teamontwikkeling, maar ook voor leerkrachten met een persoonlijke wens. Als iemand iets aandraagt waar hij of zij blij van wordt, zeg ik al snel ‘ga maar doen’. Ik durf te zeggen dat we heel gastvrij zijn naar nieuwkomers. Dat krijg ik terug, ook van stagiairs. We nemen ze mee als volwaardig teamlid en ze krijgen veel hulp van onze ervaren collega’s. Ze komen graag terug voor de eindstage of voor een contract. Ze hebben hier een fijne tijd en dat gaat rond.’

De pools zijn leeg
Zijn (zij)-instromers welkom? Zeker! We hebben in verhouding veel zij-instromers. Zij brengen vaak wat extra’s mee.’ Krijg je de bezetting rond? ‘Het lukt, maar ik merk dat het moeilijker is dan een paar jaar terug. Het is misschien in het Gooi wat minder moeilijk dan in bijvoorbeeld de grootstedelijke gebieden, maar als er morgen iemand uitvalt, heb ik ook direct een probleem. De pools voor flexibele inzet zijn leeg.’ Hoe los je dat op? ‘Nou, dan vraag ik eerst of een leerkracht die vrij is extra wil komen werken. En als dat niet lukt, vraag ik bijvoorbeeld degene die wetenschap en technologielessen geeft om die dag de groep over te nemen. Of we verdelen de groep, of de onderwijsassistent zet een tandje bij. De allerlaatste optie, die je niet wilt inzetten, is de groep naar huis sturen.’

Nieuwe wegen
Leraar in het Gooi is benieuwd naar hoe KMS Bussum het succesvolst werft. Via Meesterbaan (red: de grootste wervingssite voor onderwijzend personeel), via stagiairs en natuurlijk via via. Maar we staan ook open voor nieuwe wegen. Laatst kwam er gewoon iemand langs. Als we geen vacature hebben, maken we er toch een warm contact van. We doen al jaren mee aan Gooi on Stage, een beroepenmarkt in de regio. Het verbaast me dat we daar altijd de enige school zijn.’ Wat is jouw advies aan mensen die overwegen het onderwijs in te gaan? ‘Kom een dag meelopen. Bel maar. Veel mensen weten niet dat dit kan, nou hier kan dat. Er is iemand hier begonnen met de basisopleiding onderwijsassistent en die gaat nu de opleiding leraarondersteuner doen. Misschien daarna de pabo. Er is niet maar één weg, er zijn meerdere opties, waarvan er altijd wel eentje bij jouw leven en voorkeur past.’

Diane Visser

‘Ik heb altijd geweten dat ik juf wilde worden. Zoals kinderen dokter of winkeltje speelden, speelde ik schooltje.’ Leraar in het Gooi is in gesprek met Diane Visser. Sinds drie jaar is Diane directeur van de Parel, een van de vijf scholen van de Vereniging voor Christelijk Basisonderwijs Ichthus in Huizen. ‘Ik kom niet uit een onderwijsfamilie. Mijn ouders dachten dat ik riep dat ik juf wilde worden, omdat dat het enige was dat ik kon bedenken. Er zijn zelfs beroepstesten tegenaan gegooid, maar ook daar kwam consequent ‘onderwijs’ uit’, zegt ze lachend.

Judith de Waal

Op een prachtige plek, midden in een woonwijk in Hilversum, staat het bijzondere gebouw van De Hilversumse Schoolvereniging (HSV). Deze basisschool zit al sinds 1909 op deze locatie, inmiddels een gemeentelijk monument. Sinds 10 jaar is Judith de Waal er directeur. ‘Ik werd op mijn zesentwintigste directeur en dacht toen ik voor deze baan werd gevraagd, op een eenpitter, heel arrogant ‘dat doen we even’. Maar toen wist ik nog niet dat dit andere koek was dan schooldirecteur zijn bij een grote stichting.’ Leraar in het Gooi is in gesprek met Judith over werken op de school van je kinderen, de voor- en nadelen van een zelfstandige school (red: een school die niet onder een grotere stichting staat) en waarom werken in het onderwijs zo fijn is.  

Marieke vd Weijer

‘Het is heel fijn om meer invloed te hebben als directeur, maar ik mis soms nog dingen uit het werk voor de klas. Je bent zo belangrijk voor je leerlingen en je kunt een hele bijzondere band met ze opbouwen. Nu heb ik dat wel met mijn team natuurlijk, maar dat is toch anders. Maar ik zou niet meer terug willen hoor’, voegt ze lachend toe. Leraar in het Gooi is in gesprek met Marieke van de Weijer, directeur van de Jozefschool in Muiden. Over het leraarschap, het wel en wee van zij-instromen, samenwerken in de regio en haar favoriete plek in het Gooi.

Wina Veldkamp

De dagelijkse praktijk dient zich aan tijdens het gesprek van Leraar in het Gooi met Wina Veldkamp: ze wordt weggeroepen om voor de klas te staan. De leerlingen gaan voor. En zo is het natuurlijk ook. Sinds anderhalf jaar is Wina directeur van RK basisschool De Tweemaster Koers in Huizen. In gesprek met Leraar in het Gooi vertelt Wina over haar keuze voor het onderwijs, werkgeverschap en agile en lean werken.

Elies Kok

Elies houdt van nieuwe dingen leren en doet dit al haar hele werkende leven in dezelfde sector: het onderwijs. Ze is bestuurder bij Ichthus en daar leert ze gewoon lekker door. Na twee jaar duoschap directeur/bestuurder, doet ze het vanaf oktober alleen. En dat bevalt haar prima. ‘Natuurlijk moet ik nu actief collega bestuurders opzoeken om te sparren en dat doe ik ook. Maar alleen aan het roer staan is ook fijn.’

Koen van Praag

Deze voormalig gymnastiekleraar en vader van twee kinderen is met veel plezier directeur van basisschool De Wilgetoren. Na de Sport- academie kon Koen van Praag twee kanten op: sportmanagement en marketing of het onderwijs. ‘Ik heb bewust gekozen voor het onderwijs, vanwege het sociale aspect. Met wezenlijke dingen bezig zijn en kinderen iets mee geven, daar ga ik voor’.