Deze voormalig gymnastiekleraar en vader van twee kinderen is met veel plezier directeur van basisschool De Wilgetoren. Na de Sportacademie kon Koen van Praag twee kanten op: sportmanagement en marketing of het onderwijs. ‘Ik heb bewust gekozen voor het onderwijs, vanwege het sociale aspect. Met wezenlijke dingen bezig zijn en kinderen iets mee geven, daar ga ik voor’.
Kans gegrepen
Die overtuiging was zo sterk dat hij na de Sportacademie ook de Pabo heeft afgerond. Klaar met studeren was Koen nog niet. ‘Mijn ervaring als leraar in het basis- en voortgezet onderwijs prikkelde mij om de leidinggevende opleiding te doen. Onlangs kwam de kans voorbij om binnen de AT-scholen directeur te worden van de Wilgetoren en die heb ik met beide handen gegrepen.’ Een Jenaplanschool in Hilversum Oost met 190 leerlingen. ‘In een gemeleerde wijk met een evenzo gemeleerde populatie. Niet lang geleden is de school verhuisd naar een karakteristiek gebouw aan de Kamerlingh Omnesweg. Helemaal gerenoveerd.’, vertelt hij trots.
Community
Wat ervaart Koen zelf als werknemer van de Stichting AT-scholen? ‘Er is veel uitwisseling in activiteiten en personeel. AT-scholen stimuleert een sterke community binnen de Stichting. Als je start is er veel coaching en begeleiding door ervaren docenten.’ Koen vervolgt: ‘er worden bijeenkomsten georganiseerd met interessante thema’s waar je meteen leraren van andere scholen leert kennen. Er zijn gezamenlijke studiedagen.’ Ook voor de ontspanning wordt gezorgd. Koen vertelt enthousiast over het lifestyle programma, waarin workshops roeien, bootcamps en cursussen mindfulness worden aangeboden. ‘Een leuke manier om collega’s beter te leren kennen.’ Er wordt mensgericht gekeken, wat heb je als medewerker nodig? ‘Je kunt bijvoorbeeld als je bij een basisschool werkt een kijkje nemen bij het voortgezet onderwijs en andersom. Om van elkaar te leren of om te kijken of het misschien iets voor je is. Er zijn korte lijntjes en zoiets kan vraaggestuurd op maat.’
Niet te filosofisch
Nog even terug naar De Wilgetoren. Op de vraag of Koen ontwikkelingen ziet in het Jenaplan onderwijs zegt hij: ‘altijd. Dat zit besloten in het denkmodel. Dit is geen vast kader. Elke Jenaplan school is anders, heeft een andere interpretatie. Ik vind zelf dat het filosofische stuk niet ten koste mag gaan van het voldoen aan de verwachtingen van nu. Je moet de kinderen ook goed in beeld hebben en de ontwikkeling kunnen verantwoorden. Het is zaak die twee dingen zo goed mogelijk te combineren. Je wilt het beste uit het kind halen, maar je wilt het ook niet steeds het gevoel geven dat het om presteren gaat. Daar ben ik me heel bewust van.’
‘We werken in een hele bijzondere sector. We mogen best benadrukken wat er zo mooi aan is. Regionaal, door initiatieven zoals Leraar in het Gooi, maar zeker ook landelijk. Het gaat vanuit Den Haag wel erg veel over geld en regels. Het is een prachtig vak, het is belangrijk om dit uit te dragen. Daar wil ik me hard voor maken.’ Leraar in het Gooi is in gesprek met Riet van der Gaag, directeur van de Katholieke Montessorischool in Bussum (KMS Bussum). Zij maakte jaren geleden de overstap naar het onderwijs, voor betekenisvoller werk.
‘Ik heb altijd geweten dat ik juf wilde worden. Zoals kinderen dokter of winkeltje speelden, speelde ik schooltje.’ Leraar in het Gooi is in gesprek met Diane Visser. Sinds drie jaar is Diane directeur van de Parel, een van de vijf scholen van de Vereniging voor Christelijk Basisonderwijs Ichthus in Huizen. ‘Ik kom niet uit een onderwijsfamilie. Mijn ouders dachten dat ik riep dat ik juf wilde worden, omdat dat het enige was dat ik kon bedenken. Er zijn zelfs beroepstesten tegenaan gegooid, maar ook daar kwam consequent ‘onderwijs’ uit’, zegt ze lachend.
Op een prachtige plek, midden in een woonwijk in Hilversum, staat het bijzondere gebouw van De Hilversumse Schoolvereniging (HSV). Deze basisschool zit al sinds 1909 op deze locatie, inmiddels een gemeentelijk monument. Sinds 10 jaar is Judith de Waal er directeur. ‘Ik werd op mijn zesentwintigste directeur en dacht toen ik voor deze baan werd gevraagd, op een eenpitter, heel arrogant ‘dat doen we even’. Maar toen wist ik nog niet dat dit andere koek was dan schooldirecteur zijn bij een grote stichting.’ Leraar in het Gooi is in gesprek met Judith over werken op de school van je kinderen, de voor- en nadelen van een zelfstandige school (red: een school die niet onder een grotere stichting staat) en waarom werken in het onderwijs zo fijn is.
‘Het is heel fijn om meer invloed te hebben als directeur, maar ik mis soms nog dingen uit het werk voor de klas. Je bent zo belangrijk voor je leerlingen en je kunt een hele bijzondere band met ze opbouwen. Nu heb ik dat wel met mijn team natuurlijk, maar dat is toch anders. Maar ik zou niet meer terug willen hoor’, voegt ze lachend toe. Leraar in het Gooi is in gesprek met Marieke van de Weijer, directeur van de Jozefschool in Muiden. Over het leraarschap, het wel en wee van zij-instromen, samenwerken in de regio en haar favoriete plek in het Gooi.
De dagelijkse praktijk dient zich aan tijdens het gesprek van Leraar in het Gooi met Wina Veldkamp: ze wordt weggeroepen om voor de klas te staan. De leerlingen gaan voor. En zo is het natuurlijk ook. Sinds anderhalf jaar is Wina directeur van RK basisschool De Tweemaster Koers in Huizen. In gesprek met Leraar in het Gooi vertelt Wina over haar keuze voor het onderwijs, werkgeverschap en agile en lean werken.
Elies houdt van nieuwe dingen leren en doet dit al haar hele werkende leven in dezelfde sector: het onderwijs. Ze is bestuurder bij Ichthus en daar leert ze gewoon lekker door. Na twee jaar duoschap directeur/bestuurder, doet ze het vanaf oktober alleen. En dat bevalt haar prima. ‘Natuurlijk moet ik nu actief collega bestuurders opzoeken om te sparren en dat doe ik ook. Maar alleen aan het roer staan is ook fijn.’