Na een studie Bedrijfskunde werkte Leonie Berends (33) acht jaar lang in commerciële functies, tot ze daar niet meer blij van werd. Ze overwoog verschillende opties. Na het volgen van de onderwijsproef wist ze het zeker: “Ik ga het onderwijs in!”
“Na mijn studie ben ik begonnen als accountmanager Binnendienst en later stroomde ik door naar de marketing-communicatieafdeling. Ook daar heb ik verschillende rollen vervuld. Maar eind zomer vorig jaar gaf ik bij mijn toenmalige werkgever aan dat ik iets anders wilde. Wat precies wist ik nog niet. Dus ben ik op zoek gegaan naar: wat past bij mij? Het moest iets zijn met mensen coachen of begeleiden. Op basis daarvan ben ik verder gaan kijken bij de politie, in het onderwijs en in de psychologie. Ik heb verschillende mensen gesproken die daarbinnen werkzaam zijn. Uiteindelijk kwam het onderwijs als winnaar uit de bus.”
Onderwijsproef
“De onderwijsproef heeft daar een belangrijke rol in gespeeld. Het was de ideale manier om te ontdekken of een baan als leraar mij zou bevallen en wat daar allemaal bij komt kijken. Het is een initiatief van Leraar in het Gooi in samenwerking met alle middelbare scholen in de regio. In vijf weken tijd liep ik één dag per week mee op drie verschillende scholen. De ene keer met een klas, een andere keer met een docent. Ook mocht ik zelf een keer lesgeven. Zo kon ik vanuit verschillende invalshoeken ervaren: wat betekent het nou echt en welk type school ligt mij het beste?”
Vuurdoop
“Bij alle drie de scholen kreeg ik een warm onthaal mét een duidelijk programma. Ze stonden ook open voor feedback van mijn kant. Ze wilden graag weten wat mij als buitenstaander opviel. Bij het Erfgooiers College in Huizen was er meteen een klik. We hebben direct besproken wat de mogelijkheden zijn. Eind augustus ben ik er begonnen als zij-instromer, nog zonder papiertje. Ik gaf aan dat ik direct in september wilde starten met de zij-instroomopleiding, maar zij adviseerden: wacht daar op zijn minst een half jaar mee, want voor de klas staan is best een vuurdoop. Neem eerst de tijd om een beetje thuis te raken in het lesgeven, anders wordt het te veel.”
Waardevolle praktijkervaring
“Het vak Nederlands lag voor mij het meest voor de hand, zeker met mijn communicatieachtergrond. Mijn vakinhoudelijke kennis is wel wat weggezakt, maar met de praktijkervaring die ik meebreng kan ik het vak zeker interessanter maken. Dat heb ik zelf gemist, als ik terugdenk aan mijn eigen middelbareschooltijd. Nederlands is toch behoorlijk theoretisch. Dat stukje vertaling naar de praktijk maakt het minder abstract.”
Echte aandacht
“Het allerleukste vind ik de uitdaging om de leerlingen mee te krijgen. Daar komt best wat creativiteit bij kijken. Ook de oprechtheid van de leerlingen spreekt me aan. Ze steken hun mening niet onder stoelen of banken, dat kan ik wel waarderen. Wat ik ook fijn vind, is dat er in het onderwijs echt tijd en aandacht is voor elkaar. Er wordt niet alleen stilgestaan bij wat er gebeurt, maar ook wat dat met iemand doet, zowel met een leerling als met de leraar. Een groot contrast met de commerciële wereld, waar het allemaal wat vluchtig is.”
Diversiteit
“Niet alleen de leerlingen op de scholen waar ik meeliep waren anders per school, ook de sfeer en het type leraren verschilden behoorlijk. Sowieso heb je op een school veel meer diversiteit dan in het bedrijfsleven. Van – lekker stereotyperend – de sportleraar in zijn joggingspak tot de wiskundedocent in zijn geruite overhemd. Het zijn heel verschillende types bij elkaar, die allemaal iets anders meebrengen. Maar het matcht wel.”
Spannend en pittig
“Als de onderwijsproef er niet was geweest, betwijfel ik of ik deze stap had durven zetten. Je laat toch een hoop zekerheden los, het is een totaal andere wereld dan ik gewend ben. Ook qua salaris heb ik een stap terug moeten doen. Toch heb ik er vertrouwen in dat het goed komt. Ik verwacht wel dat het pittig gaat zijn. Dat moet je niet onderschatten. In mijn omgeving hoor ik vaak: ‘O, het onderwijs, dan heb je lekker veel vakantie!’ Maar als startend leraar verwacht ik dat ik meer tijd dan gemiddeld nodig heb voor de lesvoorbereiding. Ook al heb je de boeken of lesprogramma’s als leidraad, je moet er zelf een invulling aan geven om de leerlingen mee te krijgen.”
Minutieuze voorbereiding
“Tijdens de onderwijsproef ontdekte ik dat er formulieren zijn waarmee je een les tot op de minuut kunt voorbereiden. Wat een onzin, dacht ik in eerste instantie, maar ervaren leraren zeiden: ‘Je zult verrast zijn hoe snel de tijd gaat. Zo’n planning helpt je om een realistische invulling te geven aan wat je kunt behandelen.’ Daar stop ik dus toch maar tijd en energie in.”
Dikke tip
“Mijn advies aan andere mensen die overwegen om het onderwijs in te gaan is: ga meelopen op een of meerdere scholen. Dat kan via de onderwijsproef, maar ook op andere manieren. Vanwege het lerarentekort staan veel scholen er oprecht voor open. Bezoek als het kan ook een informatieavond van organisaties als Leraar in het Gooi. Online staan best veel tegenstrijdigheden, op zo’n informatieavond krijg je duidelijk uitgelegd wat er allemaal komt kijken bij een zij-instroomtraject. Bovendien kom je er meteen in contact met scholen.
Meld je hier aan voor de informatieavond op 21 november 2024
De wereld ontdekken, dat is wat Yvonne Ovink het liefst wilde. Na het havo ging ze dan ook een jaar als uitwisselingsstudent naar Amerika. En tijdens haar studie Economie, met de richting Toerism Management, liep ze stage in Australië. Na haar afstuderen werkte ze zeven jaar als account- en projectmanager bij reclamebureaus in Nederland, tot ze merkte dat daar haar hart niet lag.
De keuze voor een vervolgstudie na de middelbare school was voor Annabel Rigter niet ingewikkeld. Al van jongs af aan vond ze geschiedenis interessant. En in haar rol als volleybaltrainer ontdekte ze dat ze het leuk vond om les te geven. “Dus ik dacht: ik combineer het gewoon en ga het allebei doen.”
Als kind wilde Joey Soumokil piloot worden, maar door zijn beperkte zicht bleef dat helaas een jongensdroom. Rechter leek hem ook een mooi beroep. Of advocaat, dominee of leraar: “Iets waarmee ik mensen iets kan bijbrengen.” Nu staat hij als muziekleraar voor de klas, daarnaast heeft hij zijn eigen bedrijf als producer van gamemuziek.
Toen Evan Möring (30) Journalistiek studeerde vroeg hij zich al af of hij dat fulltime leuk zou vinden. Hij wilde er sowieso iets naast gaan doen. Het onderwijs was een van de opties. Coronatijd gaf de doorslag. Evan wilde meer mensen om zich heen, meer vastigheid en vooral het gevoel dat hij iets kon bijdragen aan de maatschappij.
Zijn kinderdroom was profvoetballer worden. Later werd dat archeoloog, omdat hij geschiedenis zo leuk vond. Dat vormde uiteindelijk ook het bruggetje naar het docentschap, maar na de middelbare school volgde Kaan Karakoc eerst de mbo-studie Pedagogisch Medewerker. Hij werkte kort op een sport-BSO, maar dacht: is dit het nou? Ik wil meer. Vrienden zeiden: waarom word jij geen leraar?
“Ik krijg wel eens de vraag: als je geen docent was geworden, wat was je dan gaan doen? Dan blijft het bij mij heel lang stil. Ik heb eigenlijk nooit een andere ambitie gehad dan voor de klas staan.” Wendy van Capelle werkt al twintig jaar in het onderwijs, waarvan achttien jaar op het Vituscollege in Bussum waar zij economie en bedrijfseconomie geeft.
Mieke Staal studeerde af aan de Academie Mens & Arbeid in de richting ‘personeel en arbeid’. Bijna tien jaar was ze binnen dat werkveld actief, met name in de re-integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Tot het vercommercialiseren van die sector ervoor zorgde dat ze dacht: ik moet hier weg! Ze maakte de overstap naar het onderwijs. Daar rijgt ze verschillende onderwijskundige rollen aan elkaar, met als rode draad: trainen, coachen en begeleiden van jonge en volwassen mensen.
“Ik heb eerst theologie gestudeerd aan het hbo om mijn propedeuse te halen. Daarna ben ik geschiedenis gaan doen aan de universiteit. Mijn interesse lag daar en ik wilde me er graag verder in verdiepen. Ik dacht: ik zie tijdens de studie wel welke kant het opgaat. Mark Rutte heeft ook geschiedenis gestudeerd, dus je weet nooit waar je eindigt. Ik doe gewoon wat ik leuk vind.”
Patriek Kerkhoff (52) werkt na zijn studie politicologie lange tijd bij Defensie. Daarna is hij wethouder in Laren en bekleedt hij verschillende financieel-economische functies. Drie jaar geleden besluit Patriek de overstap te maken naar het voortgezet onderwijs. Per toeval krijgt hij zijn oude middelbare school in Huizen als stageplaats aangewezen. Inmiddels staat hij voor het tweede jaar daar op de Huizermaat als docent economie en bedrijfseconomie voor de klas.