‘Als je gaat werken in het onderwijs, ontdek je de volle rijkdom ervan’
Liefde voor het onderwijs is de grote motivator in de loopbaan van Horia Boutahar. Het was de plek van bestemming voor deze directeur Onderwijs van MBO College Hilversum. Ze stuurt, samen met Jörgen Koelemeij en Jeroen Ankersmit, het MBO College aan.
Emancipator
‘Onderwijs is voor mij heel erg belangrijk geweest. Mijn emancipator. Het onderwijs is de plek waar mensen loskomen, nieuwe dingen proeven, zich ontwikkelen, vrijheid beleven, kennis vergaren. Kennis geeft vrijheid, ik heb dat zelf ervaren. Dat wil ik ook voor onze studenten: alles eruit halen wat erin zit.’, zo licht Horia haar liefde voor het onderwijs toe. ‘Vanaf het moment dat ik zelf naar school ging dacht ik: ik kan alles worden. School is dé plek waar gelijke kansen zijn.’ Toen Horia vijf jaar was, verhuisden haar ouders van Marokko naar Nederland. Ze groeide op in Driebergen en volgde de studie in Amsterdam. Ze is moeder van twee zonen en een dochter. Haar loopbaan in het onderwijs begon als hr-adviseur. ‘Ik rolde erin en ben er nooit meer uitgegaan. Ik heb verschillende rollen vervuld, van docent tot en met teamleider en opleidingsmanager. Sinds januari ben ik directeur bij MBO College Hilversum.’
Ontdekkingsreizigers
‘Je wilt dat school een plek is waar de student op ontdekkingsreis gaat. Dit vraagt van ons dat we mét hen ontdekkingsreizigers zijn en de volle rijkdom van het onderwijs voor hen ontsluiten. De maatschappij wordt steeds complexer. Alles is in transitie; zonnepanelen, elektrisch vervoer, de kachel doe je aan met een app; stilstaan kán niet. Het gaat erom de studenten zo te begeleiden dat zij aansluiting vinden met de samenleving en hun beroepenveld.’ Horia gaat gepassioneerd verder: ‘Waarom is er bijvoorbeeld op de havo en het vwo wel ruimte voor kunst en cultuur en op het vmbo en mbo nauwelijks? Wij hebben dit als school opgepakt en zijn bezig met een verkenning hoe we dit in het onderwijs kunnen integreren. Ik vind dat onze studenten daar recht op hebben. Als je kunstbeleving thuis én op school niet meekrijgt, loop je een achterstand op die je nooit meer inhaalt. Het gaat niet alleen om de kunst zelf, maar om het leren hoe je creatief met uitdagingen in het leven om kunt gaan.’
Lerarentekort
Op de vraag of het lerarentekort voor MBO College Hilversum een groot probleem is, antwoordt Horia: ‘Het is een uitdaging. Met name in de generieke vakken, die ook worden gegeven in het voortgezet onderwijs. We merken dat de uitstroom van de lerarenopleidingen in deze vakken daalt.’ Ze haalt een actueel nieuwsbericht aan over het plan om, als bijdrage aan het oplossen van het lerarentekort, de urennorm naar beneden brengen. Horia verwacht dat dit binnen nu en twee jaar noodzakelijk is om in het onderwijsaanbod te kunnen blijven voorzien. ‘Meer kwaliteit, minder kwantiteit. Om ons door de ergste crisis heen te helpen en dan opnieuw te kijken, vraagt wel om een nog scherpere priorisering. Het moet ergens vandaan komen.’
Vluchteling voor de klas
‘De ontdekkingsreis die wij vragen van onze studenten, moeten wij ook onderzoeken met betrekking tot het lerarentekort. Hoe zorgen we er op andere manieren voor dat we ons onderwijsaanbod veiligstellen? Dit vraagt om een open mind. Mijn dochter kreeg een docent scheikunde en kwam in paniek thuis. ‘We verstaan hem niet eens, hij kan nauwelijks Nederlands.’ De groep is vervolgens gaan omdenken en heeft zich de vraag gesteld: wat kunnen wíj doen? Als wij hem helpen, kan hij ons helpen. Toen ze met elkaar over de taalbarrière heen waren, was de sky the limit. Fantastisch.’ Kent Horia ‘Docent Vluchteling voor de Klas’, een bijscholingstraject voor vluchtelingen die in hun thuisland wiskunde gaven en dat nu in Nederland doen? ‘Ja zeker. Zo’n initiatief moeten we omarmen! Ik sta daar honderd procent voor open. Het vraagt wel om intensieve begeleiding van de school. En om intensieve communicatie naar de studenten, ouders en bedrijven.’
Zij-instromer
‘Voor de zij-instromer geldt dat ze het gevoel mogen hebben dat ze nog kunnen en mogen groeien in hun nieuwe vak. Didactische vaardigheden zijn maar tot op een zekere hoogte aan te leren; het zit vooral in je. Kom maar werken, we nemen je mee in een pedagogisch didactisch traject waarin je leert hoe je lesgeeft, met een kop, middenstuk en staart. Of hoe je jouw vak relevant kunt maken binnen bijvoorbeeld de juridische of technische richting. Zodat de student maatwerk krijgt in zijn of haar beroepsrichting.’ Wat verwacht Horia van Leraar in het Gooi? ‘Jullie kennen de doelgroepen en weten ze te bereiken op bredere schaal dan wij dat alleen kunnen. Wij leveren op onze beurt graag een maatschappelijke bijdrage, zoals voor Docent Vluchteling voor de Klas.‘ In maart 2023 organiseert Leraar in het Gooi samen met MBO College Hilversum een meet & greet voor zij-instromers. Horia: ‘Dat is heel mooi inderdaad.’
Een innovatief concept voor leerlingen die de havo te theoretisch vinden en nog niet willen kiezen voor een beroepsopleiding, dát is de Beroepshavo. Vijf jaar geleden is MBO College Hilversum ermee gestart, omdat zij ervan overtuigd is dat het anders kan. De Beroepshavo gelooft in écht passend onderwijs. Aan het roer van deze opleiding staat Ferdy van Straalen.
Het kan zomaar gebeuren dat je Hanneke tegenkomt in haar groene volkswagenbusje. In Zweden of Portugal, met hond, man of een van haar kinderen. Ja, zo’n leuke vintage. Want daarmee rondtrekken geeft haar het ultieme gevoel van vrijheid. Vaker zul je haar aantreffen op MBO College Hilversum op het Arenapark, waar ze sinds een aantal jaar met veel plezier verantwoordelijk is voor Starters Studies.
Als Jeroen ’s morgens wakker wordt, is hij meteen op zijn favoriete plek in het Gooi. Tel daarbij op dat hij elke dag mag werken in een school die op alle vlakken barst van de diversiteit, dan begrijp je dat hij vol energie aan de dag begint. Het MBO College Hilversum voelt voor Jeroen Ankersmit als ‘een klein dorpje’, waar alles samen komt. Waar wordt gekeken naar wat er wél kan en ‘ja’ zeggen het startpunt is.