Elies houdt van nieuwe dingen leren en doet dit al haar hele werkende leven in dezelfde sector: het onderwijs. Ze is bestuurder bij Ichthus en daar leert ze gewoon lekker door. Na twee jaar duoschap directeur/bestuurder, doet ze het vanaf oktober alleen. En dat bevalt haar prima. ‘Natuurlijk moet ik nu actief collega bestuurders opzoeken om te sparren en dat doe ik ook. Maar alleen aan het roer staan is ook fijn.’
Lerende organisatie
‘Als bestuurder heb je invloed op zaken als kwaliteit van het onderwijs, identiteit en werkgeverschap’, vervolgt Elies. ‘Je staat verder af van het primaire proces, dus het is wel zaak dat je veel op scholen komt, meedraait in de klassen en ouders en kinderen spreekt. Je wilt als je ergens begint routine opbouwen, maar ook flink veel nieuwe dingen op de agenda zetten. Dat schuurt wel eens. Ichthus is een lerende organisatie. Met veel aandacht voor verbinding tussen de scholen, met alle voordelen die daarbij horen. Dit doen we bijvoorbeeld door met elkaar lessen voor te bereiden, directeuren met elkaar te laten werken of ict samen in te richten.
Reflecteren
Ichthus is een vereniging met ruim 1.000 leerlingen. Op de vraag waarom werken op een van de scholen van Ichthus een goed idee is, doet Elies graag een boekje open. ‘We stimuleren onze leerkrachten om opleidingen te doen en zichzelf te blijven ontwikkelen. We scheppen een reflecterende cultuur, waarbij je wordt uitgenodigd om te kijken hoe je het beste leert en wat er dan bij jou past. We nodigen de leerkrachten uit om een leervraag te formuleren; hoe doe ik het, wat kan ik goed, wat kan ik anderen leren en waarin kan ik zelf ondersteuning vragen aan anderen?’ Elies ziet een verschil in cultuur tussen Huizen en Almere, waar ze eerder werkzaam was. ‘Het was schakelen van stads naar meer dorps. We zijn een vereniging voor Christelijk onderwijs. Ik stimuleer het gesprek over identiteit. Ik merk dat men dat in Huizen nog niet zo gewend is, identiteit is meer een vanzelfsprekendheid. Maar het is belangrijk om bezig te zijn met de vraag wie we zijn en wat we onze kinderen willen meegeven.’
Inspiratie
Wat speelt er op dit moment bij Ichtus? ‘We zoeken contact met het Voortgezet Onderwijs, met het project ‘In Between’. Leerlingen in de bovenbouw die meer uitdaging willen of leerlingen die kennis willen maken met het praktijkonderwijs kunnen extra lessen volgen op bijvoorbeeld het Erfgooiers College of het Technolab van De Brink.’ Elies ziet veel voordelen in het gezamenlijk werven in de regio met hulp van het samenwerkingsverband Leraar in het Gooi. ‘Op 20 april organiseren we een inspiratiedag in het kader van de Regionale Aanpak Lerarentekort. Met een aantal inspirerende sessies. Er komt iemand van Randstad spreken over goed werkgeverschap. Er is een sessie over het verantwoord inzetten van niet bevoegd personeel. Ik zie echt toegevoegde waarde van samenwerken op dit vlak. Je leert elkaar kennen en er ontstaan initiatieven waarbij er een grotere slagkracht ontstaat, door het bundelen van de krachten. We zetten veel in op het binden van studenten, zowel van de Pabo als onderwijsassistenten die willen doorgroeien. Zij-instromers kunnen ook bij ons aan de slag. We zijn hierin nog niet zo actief. Maar dit interview stimuleert mij wel om daar eens een actie op te zetten.’
‘We werken in een hele bijzondere sector. We mogen best benadrukken wat er zo mooi aan is. Regionaal, door initiatieven zoals Leraar in het Gooi, maar zeker ook landelijk. Het gaat vanuit Den Haag wel erg veel over geld en regels. Het is een prachtig vak, het is belangrijk om dit uit te dragen. Daar wil ik me hard voor maken.’ Leraar in het Gooi is in gesprek met Riet van der Gaag, directeur van de Katholieke Montessorischool in Bussum (KMS Bussum). Zij maakte jaren geleden de overstap naar het onderwijs, voor betekenisvoller werk.
‘Ik heb altijd geweten dat ik juf wilde worden. Zoals kinderen dokter of winkeltje speelden, speelde ik schooltje.’ Leraar in het Gooi is in gesprek met Diane Visser. Sinds drie jaar is Diane directeur van de Parel, een van de vijf scholen van de Vereniging voor Christelijk Basisonderwijs Ichthus in Huizen. ‘Ik kom niet uit een onderwijsfamilie. Mijn ouders dachten dat ik riep dat ik juf wilde worden, omdat dat het enige was dat ik kon bedenken. Er zijn zelfs beroepstesten tegenaan gegooid, maar ook daar kwam consequent ‘onderwijs’ uit’, zegt ze lachend.
Op een prachtige plek, midden in een woonwijk in Hilversum, staat het bijzondere gebouw van De Hilversumse Schoolvereniging (HSV). Deze basisschool zit al sinds 1909 op deze locatie, inmiddels een gemeentelijk monument. Sinds 10 jaar is Judith de Waal er directeur. ‘Ik werd op mijn zesentwintigste directeur en dacht toen ik voor deze baan werd gevraagd, op een eenpitter, heel arrogant ‘dat doen we even’. Maar toen wist ik nog niet dat dit andere koek was dan schooldirecteur zijn bij een grote stichting.’ Leraar in het Gooi is in gesprek met Judith over werken op de school van je kinderen, de voor- en nadelen van een zelfstandige school (red: een school die niet onder een grotere stichting staat) en waarom werken in het onderwijs zo fijn is.
‘Het is heel fijn om meer invloed te hebben als directeur, maar ik mis soms nog dingen uit het werk voor de klas. Je bent zo belangrijk voor je leerlingen en je kunt een hele bijzondere band met ze opbouwen. Nu heb ik dat wel met mijn team natuurlijk, maar dat is toch anders. Maar ik zou niet meer terug willen hoor’, voegt ze lachend toe. Leraar in het Gooi is in gesprek met Marieke van de Weijer, directeur van de Jozefschool in Muiden. Over het leraarschap, het wel en wee van zij-instromen, samenwerken in de regio en haar favoriete plek in het Gooi.
De dagelijkse praktijk dient zich aan tijdens het gesprek van Leraar in het Gooi met Wina Veldkamp: ze wordt weggeroepen om voor de klas te staan. De leerlingen gaan voor. En zo is het natuurlijk ook. Sinds anderhalf jaar is Wina directeur van RK basisschool De Tweemaster Koers in Huizen. In gesprek met Leraar in het Gooi vertelt Wina over haar keuze voor het onderwijs, werkgeverschap en agile en lean werken.
Deze voormalig gymnastiekleraar en vader van twee kinderen is met veel plezier directeur van basisschool De Wilgetoren. Na de Sport- academie kon Koen van Praag twee kanten op: sportmanagement en marketing of het onderwijs. ‘Ik heb bewust gekozen voor het onderwijs, vanwege het sociale aspect. Met wezenlijke dingen bezig zijn en kinderen iets mee geven, daar ga ik voor’.