Nigel Sinkeler is met zijn 34 jaar een jonge schoolleider. Zijn leercurve verloopt steil, constateert Leraar in het Gooi. Hij ging zelf naar het vmbo en heeft onlangs zijn opleiding voor schoolleider afgerond. Stil zitten doet hij niet, letterlijk en figuurlijk. Hij werkt, is aan het sporten of in de weer met zijn jonge gezin. We gaan in gesprek met Nigel Sinkeler. Hij is, samen met Julia Nieuwenhuis, schoolleider van Yuverta Naarden. Een school voor alle niveaus van het vmbo.
Goed kijken
‘Ik twijfelde na mijn middelbare school tussen de Marechaussee, sociaal pedagogisch werk en de opleiding Sport en Beweging. Ik kan niet zo goed stil zitten, dus was niet uit op een kantoorbaan. Het is het laatste geworden.’ Nigel begon als gymleraar op vervangingsbasis. ‘Heel leuk, je ziet in een korte tijd heel veel scholen vanbinnen. Ik heb in het hele spectrum van het voortgezet onderwijs gewerkt. Het langst in het praktijkonderwijs, waar leerlingen meer leren door te doen. Dáár heb ik met name geleerd om goed te kijken naar wat een leerling nodig heeft. De een heeft meer baat bij een wat zachtere sturing, terwijl je bij de ander duidelijk de grenzen moet aangeven.’
Vinger op de zere plek
Je kon ook bij een sportschool gaan werken, waarom het onderwijs? ‘Ja, dat was geen moeilijke keuze. De vrijheid die je hebt als gymleraar om je lessen in te vullen, jongeren sociaal en sportief verder helpen, baanvastheid: dat alles trok. Maar het mooiste is om het met elkaar leuk te hebben in de klas. Of, als het nodig is, juist de vinger op de zere plek te leggen om het beter te maken. Er komt zoveel meer bij kijken dan lesgeven. Band opbouwen, vertrouwen winnen, coaching, samenwerken met je collega’s, noem maar op.’
Groot door klein te blijven
Yuverta Naarden was voorheen het Wellant College. Nu is de school onderdeel van Yuverta, een landelijke organisatie voor groen onderwijs voor vmbo en mbo. Nigel heeft de cijfers paraat: ‘Bij elkaar hebben we 13.000 leerlingen en 8.000 studenten op 52 locaties. Ons motto is dat we groot kunnen zijn door op schoolniveau klein te blijven. Yuverta Naarden is een kleinschalige school, met ‘Groen’ als hoofdprofiel. Denk hierbij aan dierverzorging, het hoveniersvak, plant of voeding. Hier zitten 400 leerlingen. We zien elk kind. Ieder kind heeft een eigen coach. Je kent snel veel mensen en het is een sociaal veilige omgeving.’
Meer dan groen
‘Maar het is niet (alleen) met geiten spelen en schapen verzorgen’, benadrukt Nigel. ‘De leerlingen worden uitgedaagd actief te zijn in de natuur en bijvoorbeeld hun scouting skills te ontwikkelen. Leren welke planten je kunt eten en hoe je voedsel verbouwt in een kas. Er is een techniekvleugel, een professionele keuken en er zijn mogelijkheden op het gebied van sport, ondernemen en creativiteit. Je kunt heel veel kanten op. Vervolgens stromen de leerlingen breed het mbo in. Ik geloof dat maar tien procent daadwerkelijk verder gaat met een groene beroepsopleiding.’
Zachte landing
Wat maakt jullie een aantrekkelijke werkgever? ‘De kleinschaligheid, iedereen kent en vindt elkaar. De sfeer is goed, de leraren helpen elkaar. Er is een mooi ‘on board’-programma voor nieuwe leraren, waarin zaken als ict, coaching, intervisie en cursussen worden geborgd. We bieden daarmee een zachte landing. Er komt namelijk nogal wat op je af. We zitten in een prachtig duurzaam gebouw en zijn de enige groenschool in de regio. We investeren in de kwaliteit van jong talent. We zijn een opleidingsschool, wat inhoudt dat we openstaan voor stages en meelopen door mensen die een overstap naar het onderwijs overwegen. We hebben hiervoor voldoende begeleiding in huis. We werken nauw samen met de Hogeschool Utrecht en andere hogescholen. We kunnen de vacatures nog goed invullen, maar zoeken nu bijvoorbeeld een leraar lichamelijke opvoeding, technologie, wiskunde en een conciërge. Dus als je iemand weet?’
Vlieguren
Nigel is blij met Leraar in het Gooi en de manier waarop de scholen samen mensen warm maken voor werken in het onderwijs. ‘De informatiebijeenkomsten zijn voor mensen die interesse hebben heel laagdrempelig. Dat is mooi. We hebben naar aanleiding daarvan ook hier mensen gehad die zijn komen meelopen. Een hele mooie kennismaking, voor zowel de school als de potentiële instromer. De intrinsieke motivatie moet echt uit de mensen zelf komen. Je moet het écht willen. Je moet van uitdagingen houden en durven zoeken naar het onbekende. Je komt jezelf tegen, zeker als je naast je werk een opleiding doet. Je doet veel levenservaring op en wordt in korte tijd sterker.’ Voor startende leraren is het een ontdekkingstocht, geeft Nigel aan. ‘Die kan lastig zijn. Hoe werkt groepsdynamiek; heel veel processen kun je sturen. De klas is niet vervelend, jíj ziet iets over het hoofd. Dat moet je ontdekken. Het kan iets groots zijn, maar ook iets kleins, dat maakt het lastig. Je moet aan het goede knopje draaien. Als het lukt, geeft het veel voldoening. Het is ook een kwestie van veel vlieguren maken.
Onderwijsassistenten
Werken jullie met onderwijsassistenten? ‘Ja, we hebben er op dit moment ook een aantal. Voor techniek, taal, twee op rekenen en twee flexibel inzetbare ondersteuners. Eentje gaat er door voor wiskundeleraar en iemand gaat instromen als leraar Nederlands. Een mooie manier om laagdrempelig het onderwijs in te gaan. Je kunt heel goed kijken wat er bij je past.’ Wat beweegt de instromers over het algemeen? ‘Ik hoor toch veel bezwaren tegen de prestatiedruk in het bedrijfsleven. Het gaat te veel om cijfers en targets en dat brengt een bepaalde cultuur met zich mee. In het onderwijs werk je keihard en word je beoordeeld op hoe je met de klas omgaat en niet of jouw collega 0,2 punten hoger scoort. Natuurlijk gaat het ook om resultaten, maar dat komt goed als de rest in orde is. Meer mens, minder cijfers, dat is wat ze zoeken. En vinden.’
Bureaubaan
Nog even over de stap van leraar naar schoolleider. Je wilde toch geen bureaubaan? ‘Nee dat klopt, lacht Nigel. ‘Maar gelukkig kan ik hier heel vaak achter mijn bureau vandaan de school in. Ik was na acht jaar gymlessen geven toe aan meer verantwoordelijkheid en schoolbrede taken. Ik merkte dat ik plezier had in het aansturen van mensen en dat ik dat ook goed kon. Al ben je hier nooit op uitgeleerd. Ik werd op mijn oude school naar voren geschoven als schoolleider en ben de opleiding gaan doen. De zittende coördinator onderbouw wilde bij nader inzien graag nog een paar jaar door en toen ben ik me gaan oriënteren en bij Yuverta Naarden terechtgekomen. Hier kreeg ik de ruimte om te groeien. Ik begon als trainee; heel fijn om de theorie meteen in praktijk te kunnen brengen. Ja, dat is ook zeker een reden om hier te komen werken: we staan open voor mensen die heel graag willen. We geven hun graag een kans.’
Marathon
Nigel is nu een jaar schoolleider bij Yuverta Naarden. ‘Ik heb ontzettend veel plezier in het samen ontdekken om het uiteindelijk beter te doen. Dat kan ik ook goed. Eerst vonden ze, met name de startende leraren, het spannend als ik in de klas kwam kijken. Maar erover met elkaar in gesprek gaan en bespreken waar het heel goed gaat en waar het net iets beter kan, dat wordt enorm gewaardeerd. Ik zie met mijn ervaring en afstand tot de groep net even aan welk knopje nog gedraaid kan worden. Nigel liep al twee keer de marathon van Rotterdam. Heb je nog tijd om te sporten Nigel? ‘Zeker, zeker, maar ik ben gestopt met hardlopen. Ik sport nog steeds veel hoor, maar een marathon zat er bij het werken en studeren even niet in. De vakanties in het onderwijs zijn fijn, maar de werkweken zijn daardoor absoluut extra belast. Het is lekker aanpoten tussendoor. Je werkt altijd extra, maar ja, ik krijg er gelukkig heel veel energie van.’
Anderen helpen in hun ontwikkeling en sport, dat zijn de twee passies van Cors Westerdijk. Bijna 35 jaar geleden was dat zijn drijfveer om sportleraar te worden. Ook nu hij directeur is van Lucent College, een kleinschalige school voor mavo/havo in Hilversum, brengt Cors met hart en ziel leerlingen en leraren tot ontwikkeling.
‘Je hebt je eigen toko. In het klaslokaal ben jij de baas. Natuurlijk ligt er een curriculum. Dat is de basis en geeft houvast. Maar daarbinnen hebben leraren veel vrijheid als het om het inrichten van de les gaat. Als er iets gebeurt in de wereld, dan spring je daar op in. Verrijk je de lessen. Leraren zijn vaak een beetje eigenwijs. Op een goede manier. Ik moet met goede argumenten als ik iets er iets doorheen wil krijgen.’ Aan het woord is Eva Casteleijn, rector bij Laar & Berg. Een scholengemeenschap voor tweetalig havo en vwo, tussen Hilversum en Laren.
'Toen ik hier kwam heb ik veel werk gemaakt van het voor het voetlicht brengen van de kwaliteiten van deze school. Met een nieuwe huisstijl en website, maar vooral in persoonlijke contacten. Ik wilde graag een uitnodigende school. Een school waar de deuren openstaan, letterlijk en figuurlijk. Zo dadelijk heb ik nog een gesprek met iemand. Ik heb nu misschien geen concrete vacature voor deze persoon, maar sta altijd open voor een kennismaking.’
Het had niet veel gescheeld of hij was professioneel skiër geworden. Door een knieblessure ruilde hij, als jonge twintiger, zijn droom van een internationale skicarrière in voor het leraarschap. Dat dit zeker geen tweede keus was, blijkt uit zijn aanstekelijke enthousiasme voor het onderwijs, dat er tijdens het gesprek met Leraar in het Gooi van afspat. Maak kennis met Lars Bremekamp, sinds 3,5 jaar directeur van de Gooise Praktijkschool. Een school in Hilversum waar leerlingen van 12 tot 18 jaar praktijkonderwijs volgen.
Hoewel het nog lukt om vacatures te vervullen, ziet René Karman, rector op het A. Roland Holst college, wel dat het steeds moeilijker wordt. ‘De arbeidsmarkt is krap en dat merken we ook in het Gooi.’ Hij juicht regionaal samenwerken dan ook toe. ‘Een informatiebijeenkomst voor geïnteresseerde zij-instromers, zoals nu op 12 mei staat gepland, helpt. Zeker als de opleidingsinstituten aanhaken. Door school- en bestuursoverstijgend te werven, krijgt ieder kind de leraar voor de klas die het verdient.
Na vier jaar met veel plezier wethouder te zijn geweest, was het voor Petra Laseur heel duidelijk; haar hart ligt in het onderwijs. Ze miste de leerlingen, de ‘buzz’ van de school en de bevlogenheid van de docenten. Na enkele jaren rector van twee middelbare scholen te zijn geweest, is zij sinds augustus van dit jaar bestuurder van het SIVOG.
Een echte onderwijsman, noemt Gerlof Boersma zichzelf. Hij somt als bewijsvoering in razend tempo zijn loopbaan in het onderwijs op. Begonnen als vmbo-docent via teamleider en mbo-directeur naar rector/bestuurder van het Erfgooiers College in Huizen. De regionale aanpak voor docenten in het Gooi voegt wat hem betreft veel toe: ‘Ik geloof niet in concurrentie'.