In gesprek met

Lars Bremekamp

Directeur

  • Van: Gooise Praktijkschool
  • Leeftijd: 43
  • Houdt van: outdoor leven, motorrijden en Land Rovers
  • Favoriete plek in Het Gooi: Lage en Hooge Vuursche

‘In de regio moeten we elkaar versterken, we hebben een belofte te vervullen aan de leerling.’

‘Loop op verschillende scholen een dag mee en kies met je hart’

Het had niet veel gescheeld of hij was professioneel skiër geworden. Door een knieblessure ruilde hij, als jonge twintiger, zijn droom van een internationale skicarrière in voor het leraarschap. Dat dit zeker geen tweede keus was, blijkt uit zijn aanstekelijke enthousiasme voor het onderwijs, dat er tijdens het gesprek met Leraar in het Gooi van afspat. Maak kennis met Lars Bremekamp, sinds 3,5 jaar directeur van de Gooise Praktijkschool. Een school in Hilversum waar leerlingen van 12 tot 18 jaar praktijkonderwijs volgen.    

Maar liefst 30 nationale titels heeft hij op zijn naam staan. Gelukkig had hij zijn opleiding tot sportdocent al afgerond, toen hij zijn alpineskicarrière aan de wilgen moest hangen. ‘Ik vind het ontzettend leuk om met jongeren te werken. En met onderwijsprofessionals. Ik hou ontzettend van het onderwijs en alles wat erbij hoort.’ Lars is getrouwd en vader van twee pubers van 13 en 14. ‘Ik heb met mijn eigen kinderen veel minder geduld dan met de leerlingen op school’, geeft hij lachend toe. ‘Mijn belangrijkste opdracht bij de Gooise Praktijkschool was om de samenwerking tussen collega’s te bevorderen. We waren al een excellente school, maar er waren onderlinge spanningen bij de onderwijsprofessionals. En het is ontzettend belangrijk dat zij het ook fijn hebben met elkaar.’

Gevormd

Zijn start in het onderwijs was een stage op een school in Delfshaven Rotterdam, destijds een zogenoemde achterstandsbuurt. ‘De ongelijkheid tussen kansrijk en kansarm was toen nog niet echt een thema, maar het was er natuurlijk wel. Ik heb daar gezien, als enig kind dat veel aandacht en mogelijkheden kreeg, dat dit niet voor iedereen vanzelfsprekend was. Ik heb er ontzettend veel geleerd, gegeven én ontvangen. Ik wilde de leerlingen een hele leuke gymles bieden, met oprechte aandacht, waarbij we keken naar alles wat er wel kon. Deze eerste ervaring in het onderwijs heeft mij absoluut gevormd. Ik geef tot de dag van vandaag leerlingen en collega’s mee dat we tevreden kunnen zijn met het goeds wat er is. Dat het belangrijk is kleine successen te omarmen.’  

 Reuring

Lars heeft zijn loopbaan op verschillende plekken in het basis- en voortgezet onderwijs vervolgd. Drie jaar deed hij een uitstap naar het bedrijfsleven. ‘Ik wilde een nieuwe uitdaging, werd benaderd door een oude sponsor, een importeur van sportmaterialen. Een hele andere wereld, waarin ik een hele andere kant van de maatschappij heb gezien. Een hele waardevolle tijd, maar ik miste enorm de reuring van voor de klas staan. Ik zat veel in de auto en het klantcontact is uiteindelijk toch oppervlakkig. Ik miste de lerende cultuur en levendigheid van een school. Ik ben teruggekeerd als gymdocent op een havo/vwo en via leerlingcoördinator, teamleider en conrector, hier directeur geworden.’

Huizenprijzen

Veel directeuren lijken ooit begonnen zijn als gymdocent. Is dit toeval? ‘Het is nooit onderzocht, maar het is zeker opvallend. Een combinatie van improviseren, snel in oplossingen denken en organisatorische vaardigheden?’ Hij grinnikt. ‘En natuurlijk speelt mee dat gymleraar blijven tot je 67e ook niet voor iedereen weggelegd is.’ Lars woont niet in het Gooi en is er ook niet opgegroeid. Hij vindt het er prachtig en voelt zondermeer de aantrekkingskracht, maar als hij zijn oude woonboerderij in Gorinchem hier wil aanschaffen, is dat bijna niet te doen. Zijn motor biedt uitkomst. ‘We ervaren het probleem van de hoge huizenprijzen ook als het gaat om het aantrekken en behouden van personeel. Sommigen trekken verder de provincie in als er gezinnen komen. Er zijn wel gesprekken met de gemeente hierover, maar voor zover Lars weet, zijn initiatieven om voorrang te geven aan cruciale beroepen op de woningmarkt nog niet concreet. ‘Hier moet je echt iets aan doen, dat is effectiever dan mooie verhalen. Hoewel, de bereikbaarheid van Hilversum en de Gooise Praktijkschool zijn uitermate goed, het station is heel dichtbij.’

Verjaardag

‘We hebben nog geen moeite met het aantrekken van personeel. Ik merk wel dat het aanbod kleiner wordt. Wat helpt is dat ik er heel positief in sta en dat werpt vruchten af. We hebben inmiddels een heel erg goed team. Dat is de beste reclame op een verjaardag en langs het sportveld. Goed werkgeverschap leidt tot tevreden werknemers en dat leidt tot de beste via-via-instroom die je kunt hebben. Wat je geeft krijg je terug, daar geloof ik heilig in. Wat je de leerling toewenst, moet je ook jouw personeel toewensen. We investeren in onze professionals, we vieren successen met elkaar. We zijn nu voor de vierde keer op rij een excellente school.’

 Timmerman

Het type leraar dat werkt bij de Gooise Praktijkschool is heel verschillend. ‘We hebben aan de ene kant de praktijkvakken, zoals metaal en techniek, groenvoorziening, horeca, detailhandel en aan de andere kant de avo-docenten, die de meer algemene vakken geven. Er werken hier mensen met pabo, 2e-graads bevoegden en zij-instromers. Er werkt hier bijvoorbeeld een ‘groendocent’ die zijn eigen hoveniersbedrijf net aan zijn zoon heeft overgedragen en nu het vak door wil geven aan de jeugd. Dat kan ook parttime, naast je bedrijf. Laatst nog kreeg ik een open sollicitatie van een timmerman die hier aan het werk was. Of ik hem in gedachten wil houden als er iemand nodig is. Nou zeker weten! Als instructeur heb je geen onderwijsbevoegdheid nodig. Je kunt dan alleen niet zelfstandig een groep draaien, maar het is een mooie start voor een overstap naar het onderwijs. Mensen van buiten het onderwijs zijn ontzettend waardevol. Ze kijken met een frisse blik naar het werkveld en nemen bakken werkervaring mee die hier goed van pas komt.’ Lars nodigt mensen die zich willen oriënteren uit voor een meeloopdag. ‘Dat doen we hartstikke vaak.’

 Langere termijn

De Gooise Praktijkschool is aangesloten bij de Gooise Scholen Federatie, een overkoepelend bestuur van negen scholen in de regio. ‘We werven als school zelf. We delen wel vacatures en kandidaten met elkaar. Zo helpen we elkaar.’ Dat is voor Leraar in het Gooi een mooi bruggetje naar regionale samenwerking. Lars is heel stellig: ‘Ja fantastisch, ik wil heel graag af van dat wij-zij verhaal. Ik geloof daar niet in. We vissen allemaal in dezelfde vijver en hebben allemaal hetzelfde doel. In de regio moeten we elkaar versterken, we hebben een belofte te vervullen aan de leerling. Voor de vraag hoe we de samenwerking concreter kunnen invullen, heeft Lars wel ideeën. ‘Niet alleen op bestuursniveau, maar ook tussen de scholen zelf, die niet binnen hetzelfde bestuur vallen. Gewoon beginnen: zoek elkaar op. Bijvoorbeeld op het gebied van sociaal en emotioneel welzijn voor de leerlingen en ondersteuning van externe partijen daarbij. Zeker na corona ligt daar een enorme opgave.’ Makkelijk is dat niet, beaamt hij. ‘De waan van de dag is enorm. Er wordt heel veel gevraagd van de scholen. Maar we moeten oog hebben voor midden- en langetermijnproblemen én oplossingen.

Heeft Lars tot slot een advies aan startende leraren? ‘Loop op verschillende scholen een dagje mee, kies wat bij je past en volg daarbij je hart.’

Nicole Lagendijk

Ze is opgeklommen van leraar Nederlands naar schoolleider van twee scholen van stichting Volant. Daarnaast maakt ze deel uit van het centraal managementteam van Volant. Vanuit die rol vertelt Nicole Lagendijk over carrièrekansen in het onderwijs.

Cors Westerdijk

Anderen helpen in hun ontwikkeling en sport, dat zijn de twee passies van Cors Westerdijk. Bijna 35 jaar geleden was dat zijn drijfveer om sportleraar te worden. Ook nu hij directeur is van Lucent College, een kleinschalige school voor mavo/havo in Hilversum, brengt Cors met hart en ziel leerlingen en leraren tot ontwikkeling.

Eva Casteleijn

‘Je hebt je eigen toko. In het klaslokaal ben jij de baas. Natuurlijk ligt er een curriculum. Dat is de basis en geeft houvast. Maar daarbinnen hebben leraren veel vrijheid als het om het inrichten van de les gaat. Als er iets gebeurt in de wereld, dan spring je daar op in. Verrijk je de lessen. Leraren zijn vaak een beetje eigenwijs. Op een goede manier. Ik moet met goede argumenten als ik iets er iets doorheen wil krijgen.’ Aan het woord is Eva Casteleijn, rector bij Laar & Berg. Een scholengemeenschap voor tweetalig havo en vwo, tussen Hilversum en Laren.

Nigel Sinkeler

Nigel Sinkeler is met zijn 34 jaar een jonge schoolleider. Zijn leercurve verloopt steil, constateert Leraar in het Gooi. Hij ging zelf naar het vmbo en heeft onlangs zijn opleiding voor schoolleider afgerond. Stil zitten doet hij niet, letterlijk en figuurlijk. Hij werkt, is aan het sporten of in de weer met zijn jonge gezin. We gaan in gesprek met Nigel Sinkeler. Hij is, samen met Julia Nieuwenhuis, schoolleider van Yuverta Naarden. Een school voor alle niveaus van het vmbo.

Gerdine Jongeneel

'Toen ik hier kwam heb ik veel werk gemaakt van het voor het voetlicht brengen van de kwaliteiten van deze school. Met een nieuwe huisstijl en website, maar vooral in persoonlijke contacten. Ik wilde graag een uitnodigende school. Een school waar de deuren openstaan, letterlijk en figuurlijk.  Zo dadelijk heb ik nog een gesprek met iemand. Ik heb nu misschien geen concrete vacature voor deze persoon, maar sta altijd open voor een kennismaking.’

René Karman

Hoewel het nog lukt om vacatures te vervullen, ziet René Karman, rector op het A. Roland Holst college, wel dat het steeds moeilijker wordt. ‘De arbeidsmarkt is krap en dat merken we ook in het Gooi.’ Hij juicht regionaal samenwerken dan ook toe. ‘Een informatiebijeenkomst voor geïnteresseerde zij-instromers, zoals nu op 12 mei staat gepland, helpt. Zeker als de opleidingsinstituten aanhaken. Door school- en bestuursoverstijgend te werven, krijgt ieder kind de leraar voor de klas die het verdient.

Jeroen Zaagmans

Jeroen Zaagmans is het levende bewijs van iemand die zichzelf binnen de Alberdingk Thijm scholen steeds breder en verder heeft ontwikkeld. Door de sterke samenwerking binnen de Alberdingk Thijm scholen heeft Jeroen volop kansen gekregen én gegrepen. Sinds januari 2020 stuurt hij

Petra Laseur

Na vier jaar met veel plezier wethouder te zijn geweest, was het voor Petra Laseur heel duidelijk; haar  hart ligt in het onderwijs. Ze miste de leerlingen, de ‘buzz’ van de school en de bevlogenheid van de  docenten. Na enkele jaren rector van twee middelbare scholen te zijn geweest, is zij sinds augustus van dit jaar  bestuurder van het SIVOG.

Gerlof Boersma

Een echte onderwijsman, noemt Gerlof Boersma zichzelf. Hij somt als bewijsvoering in razend tempo zijn loopbaan in het onderwijs op. Begonnen als vmbo-docent via teamleider en mbo-directeur naar rector/bestuurder van het Erfgooiers College in Huizen. De regionale aanpak voor docenten in het Gooi voegt wat hem betreft veel toe: ‘Ik geloof niet in concurrentie'.