‘Ik geloof niet in concurrentie’
Een echte onderwijsman, noemt Gerlof Boersma zichzelf. Hij somt als bewijsvoering in razend tempo zijn loopbaan in het onderwijs op. Begonnen als vmbo-docent via teamleider en mbo-directeur naar rector/bestuurder van het Erfgooiers College in Huizen. De regionale aanpak voor docenten in het Gooi voegt wat hem betreft veel toe: ‘Ik geloof niet in concurrentie, maar in een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de docenten en leerlingen. Je moet over je eigen belang heen kunnen kijken.’
Opleiden ín de school
Gerlof vervolgt: ‘Het is heel belangrijk om goede en enthousiaste docenten te werven voor de regio. De rol van de docent is ontzettend bepalend. Ik vind dat we met name moeten kijken naar hoe we ervoor zorgen dat we niet alleen mensen binnen halen, maar ook dat we ze voor het onderwijs behouden en zij zich verder kunnen ontwikkelen. Ik vind het belangrijk dat jonge mensen enthousiast worden gemaakt voor het vak en dat werken en leren samen opgaan. Niet alleen de schoolbanken in dus, maar ook opleiden ín de school. Dit zorgt voor binding met de scholen.’
Structuur én maatwerk
Zelf was Gerlof na zijn ervaring bij een grote koepelorganisatie bewust op zoek naar iets kleinschaligers. ‘Het Erfgooiers is een éénpitter. Ik kan nu het praktisch en bevoegd gezag combineren. Dit betekent korte lijnen en veel beslissingskracht.’ Over het antwoord op de vraag waarom het fijn is om bij het Erfgooiers College te werken, hoeft Gerlof niet lang na te denken: ‘Het is een open en vriendelijke school. We zetten heel erg in op de relatie onderling en met de leerlingen. Je wordt meteen opgenomen in het team en dat maakt dat je je snel thuis voelt. We zoeken voortdurend de balans tussen structuur en maatwerk. De leerling heeft zowel voorspelbaarheid en duidelijkheid nodig als een persoonlijk pad. Dit is een boeiende zoektocht, waarbij we als personeel samen optrekken.
Beroerd
Als Corona ter sprake komt, kan Gerlof zijn frustratie bijna niet onderdrukken. ‘Het is een verwarrende tijd. We moeten continu schakelen en dat vraagt veel van onze medewerkers. De gezondheid van iedereen gaat voor en dat betekent dat je af en toe concessies moet doen.’ Op de vraag of de Corona-tijd misschien ook iets moois oplevert, verzucht hij: ‘Dat vind ik heel lastig. Natuurlijk hebben we een digitale slag gemaakt. En ik ben er heel trots op dat we het onderwijs door kunnen laten gaan. Maar het is echt een moeilijke tijd. Volledig online onderwijs is geen onderwijs. Het gaat om relaties, groepsvorming en echt contact. Dat mis je nu allemaal. School moet toch ook een leuke tijd zijn, waarvan je geniet. Nee, het is een beroerd virus dat we er zo snel mogelijk onder moeten krijgen.’
Anderen helpen in hun ontwikkeling en sport, dat zijn de twee passies van Cors Westerdijk. Bijna 35 jaar geleden was dat zijn drijfveer om sportleraar te worden. Ook nu hij directeur is van Lucent College, een kleinschalige school voor mavo/havo in Hilversum, brengt Cors met hart en ziel leerlingen en leraren tot ontwikkeling.
‘Je hebt je eigen toko. In het klaslokaal ben jij de baas. Natuurlijk ligt er een curriculum. Dat is de basis en geeft houvast. Maar daarbinnen hebben leraren veel vrijheid als het om het inrichten van de les gaat. Als er iets gebeurt in de wereld, dan spring je daar op in. Verrijk je de lessen. Leraren zijn vaak een beetje eigenwijs. Op een goede manier. Ik moet met goede argumenten als ik iets er iets doorheen wil krijgen.’ Aan het woord is Eva Casteleijn, rector bij Laar & Berg. Een scholengemeenschap voor tweetalig havo en vwo, tussen Hilversum en Laren.
Nigel Sinkeler is met zijn 34 jaar een jonge schoolleider. Zijn leercurve verloopt steil, constateert Leraar in het Gooi. Hij ging zelf naar het vmbo en heeft onlangs zijn opleiding voor schoolleider afgerond. Stil zitten doet hij niet, letterlijk en figuurlijk. Hij werkt, is aan het sporten of in de weer met zijn jonge gezin. We gaan in gesprek met Nigel Sinkeler. Hij is, samen met Julia Nieuwenhuis, schoolleider van Yuverta Naarden. Een school voor alle niveaus van het vmbo.
'Toen ik hier kwam heb ik veel werk gemaakt van het voor het voetlicht brengen van de kwaliteiten van deze school. Met een nieuwe huisstijl en website, maar vooral in persoonlijke contacten. Ik wilde graag een uitnodigende school. Een school waar de deuren openstaan, letterlijk en figuurlijk. Zo dadelijk heb ik nog een gesprek met iemand. Ik heb nu misschien geen concrete vacature voor deze persoon, maar sta altijd open voor een kennismaking.’
Het had niet veel gescheeld of hij was professioneel skiër geworden. Door een knieblessure ruilde hij, als jonge twintiger, zijn droom van een internationale skicarrière in voor het leraarschap. Dat dit zeker geen tweede keus was, blijkt uit zijn aanstekelijke enthousiasme voor het onderwijs, dat er tijdens het gesprek met Leraar in het Gooi van afspat. Maak kennis met Lars Bremekamp, sinds 3,5 jaar directeur van de Gooise Praktijkschool. Een school in Hilversum waar leerlingen van 12 tot 18 jaar praktijkonderwijs volgen.
Hoewel het nog lukt om vacatures te vervullen, ziet René Karman, rector op het A. Roland Holst college, wel dat het steeds moeilijker wordt. ‘De arbeidsmarkt is krap en dat merken we ook in het Gooi.’ Hij juicht regionaal samenwerken dan ook toe. ‘Een informatiebijeenkomst voor geïnteresseerde zij-instromers, zoals nu op 12 mei staat gepland, helpt. Zeker als de opleidingsinstituten aanhaken. Door school- en bestuursoverstijgend te werven, krijgt ieder kind de leraar voor de klas die het verdient.
Na vier jaar met veel plezier wethouder te zijn geweest, was het voor Petra Laseur heel duidelijk; haar hart ligt in het onderwijs. Ze miste de leerlingen, de ‘buzz’ van de school en de bevlogenheid van de docenten. Na enkele jaren rector van twee middelbare scholen te zijn geweest, is zij sinds augustus van dit jaar bestuurder van het SIVOG.