‘Als je met een goed plan komt, wordt er zelden nee gezegd’
Jeroen Zaagmans is het levende bewijs van iemand die zichzelf binnen de Alberdingk Thijm scholen steeds breder en verder heeft ontwikkeld. Door de sterke samenwerking binnen de Alberdingk Thijm scholen heeft Jeroen volop kansen gekregen én gegrepen. Sinds januari 2020 stuurt hij het Aloysius College aan.
Niet tot 65 in de gymzaal
Jeroen Zaagmans is na de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO) gaan werken als gymdocent. ‘Met veel plezier, maar ik zag mezelf niet tot mijn 65e in de gymzaal staan’. Dus heeft hij via Laar & Berg, Groot Goylant (afdelingsmanager) en facilitaire dienstverlening bij de Stichting, zijn ambitie om steeds door te groeien waar gemaakt. Na 16 jaar Alberdingk Thijm scholen kan Jeroen zijn werkgever met recht omschrijven als een hechte club. ‘Wat we nu optuigen bij Leraar in het Gooi, doen we al langer en intensief bij de gezamenlijke Alberdingk Thijm scholen. Samenwerken, uitwisselen en krachten bundelen’.
Hechte club
Wat kan hij zeggen over het Aloysius college, na een half jaar? ‘Het Aloysius kent een hecht docententeam. Met enkele ‘oude rotten in het vak’ en instroom van jonge docenten. Dit geeft een fijne balans. Door het uitbreken van de coronacrisis zijn we met elkaar in korte tijd overgegaan op digitaal onderwijs. Best een hele stap.’ Jeroen vervolgt: ‘We doen als docenten veel dingen met elkaar, zoals de vrijdagmiddag borrel en sporten. Maar we spreken we elkaar ook aan op dingen die niet goed lopen. Op de vraag waarom hij zelf graag bij het Aloysius College werkt, zegt Jeroen zonder twijfel: ‘Het geven van kansen voor leerlingen en docenten. Als je iets wilt en je hebt een goed plan, dan kan er veel. Ik zie dat de mensen daar gelukkig van worden.’
Regionale kracht
Waar ziet Jeroen de kracht van de regionale aanpak Leraar in het Gooi? ‘Het leraartekort lijkt in het Gooi minder groot. Wij zijn tot nu toe steeds in staat om onderling in elkaars behoeften te voorzien. Ik kan me voorstellen dat je met de regionale aanpak iets voor elkaar kunt betekenen. Het Gooi heeft een grote aantrekkingskracht die je gezamenlijk kunt benutten. Er is veel ruimte, groen en minder grootstedelijke problematiek. Het is fijn om in het Gooi te werken.’
Anderen helpen in hun ontwikkeling en sport, dat zijn de twee passies van Cors Westerdijk. Bijna 35 jaar geleden was dat zijn drijfveer om sportleraar te worden. Ook nu hij directeur is van Lucent College, een kleinschalige school voor mavo/havo in Hilversum, brengt Cors met hart en ziel leerlingen en leraren tot ontwikkeling.
‘Je hebt je eigen toko. In het klaslokaal ben jij de baas. Natuurlijk ligt er een curriculum. Dat is de basis en geeft houvast. Maar daarbinnen hebben leraren veel vrijheid als het om het inrichten van de les gaat. Als er iets gebeurt in de wereld, dan spring je daar op in. Verrijk je de lessen. Leraren zijn vaak een beetje eigenwijs. Op een goede manier. Ik moet met goede argumenten als ik iets er iets doorheen wil krijgen.’ Aan het woord is Eva Casteleijn, rector bij Laar & Berg. Een scholengemeenschap voor tweetalig havo en vwo, tussen Hilversum en Laren.
Nigel Sinkeler is met zijn 34 jaar een jonge schoolleider. Zijn leercurve verloopt steil, constateert Leraar in het Gooi. Hij ging zelf naar het vmbo en heeft onlangs zijn opleiding voor schoolleider afgerond. Stil zitten doet hij niet, letterlijk en figuurlijk. Hij werkt, is aan het sporten of in de weer met zijn jonge gezin. We gaan in gesprek met Nigel Sinkeler. Hij is, samen met Julia Nieuwenhuis, schoolleider van Yuverta Naarden. Een school voor alle niveaus van het vmbo.
'Toen ik hier kwam heb ik veel werk gemaakt van het voor het voetlicht brengen van de kwaliteiten van deze school. Met een nieuwe huisstijl en website, maar vooral in persoonlijke contacten. Ik wilde graag een uitnodigende school. Een school waar de deuren openstaan, letterlijk en figuurlijk. Zo dadelijk heb ik nog een gesprek met iemand. Ik heb nu misschien geen concrete vacature voor deze persoon, maar sta altijd open voor een kennismaking.’
Het had niet veel gescheeld of hij was professioneel skiër geworden. Door een knieblessure ruilde hij, als jonge twintiger, zijn droom van een internationale skicarrière in voor het leraarschap. Dat dit zeker geen tweede keus was, blijkt uit zijn aanstekelijke enthousiasme voor het onderwijs, dat er tijdens het gesprek met Leraar in het Gooi van afspat. Maak kennis met Lars Bremekamp, sinds 3,5 jaar directeur van de Gooise Praktijkschool. Een school in Hilversum waar leerlingen van 12 tot 18 jaar praktijkonderwijs volgen.
Hoewel het nog lukt om vacatures te vervullen, ziet René Karman, rector op het A. Roland Holst college, wel dat het steeds moeilijker wordt. ‘De arbeidsmarkt is krap en dat merken we ook in het Gooi.’ Hij juicht regionaal samenwerken dan ook toe. ‘Een informatiebijeenkomst voor geïnteresseerde zij-instromers, zoals nu op 12 mei staat gepland, helpt. Zeker als de opleidingsinstituten aanhaken. Door school- en bestuursoverstijgend te werven, krijgt ieder kind de leraar voor de klas die het verdient.
Na vier jaar met veel plezier wethouder te zijn geweest, was het voor Petra Laseur heel duidelijk; haar hart ligt in het onderwijs. Ze miste de leerlingen, de ‘buzz’ van de school en de bevlogenheid van de docenten. Na enkele jaren rector van twee middelbare scholen te zijn geweest, is zij sinds augustus van dit jaar bestuurder van het SIVOG.
Een echte onderwijsman, noemt Gerlof Boersma zichzelf. Hij somt als bewijsvoering in razend tempo zijn loopbaan in het onderwijs op. Begonnen als vmbo-docent via teamleider en mbo-directeur naar rector/bestuurder van het Erfgooiers College in Huizen. De regionale aanpak voor docenten in het Gooi voegt wat hem betreft veel toe: ‘Ik geloof niet in concurrentie'.