Software installeren, computernetwerken aanleggen en storingen verhelpen bij klanten. Zo zagen de dagen eruit voor Edwin Stoop voordat hij aan de slag ging als ICT-docent. Inmiddels werkt hij alweer vier jaar bij het ROC Amsterdam – Flevoland en vindt hij het nog elke dag een feestje. “In mijn vorige baan vond ik het erg leuk om stagiairs te begeleiden en dingen uit te leggen. Via een stagebegeleider ben ik uiteindelijk bij het ROC van Amsterdam – Flevoland terecht gekomen waar ik nu les geef aan niveau 2 studenten.”
Aan de slag
Toen Edwin de beslissing had genomen om bij het ROC Amsterdam – Flevoland te starten, werd hij naar eigen zeggen met open armen ontvangen. “Ik liep al een tijd rond met het idee om docent te worden, maar ik wist niet zo goed hoe. Ik had namelijk geen havo-diploma op zak. Dus ben ik eerst als instructeur aan de slag gegaan en heb toen mijn PDG-diploma (Pedagogisch Didactisch Getuigschrift) gehaald. Daarna ben je dus echt docent.”
Er bestaan geen vakopleidingen specifiek voor ICT-docenten. Specialisten uit het bedrijfsleven zijn daarom van harte welkom. “Een docent die bij een ICT-bedrijf heeft gewerkt kan zijn ervaringen delen. Ik vertel mijn studenten over de begeleiding van mijn stagiairs en de verwachtingen die mijn leidinggevende van mij had in bepaalde situaties”, zegt Edwin “Juist die verhalen zijn zo leerzaam voor studenten, omdat ze zelf ook na hun opleiding meestal het bedrijfsleven ingaan.”
Mooiste baan van de wereld
Dat Edwin elke dag met plezier naar zijn werk gaat, is volgens zijn omgeving niet te missen. “Mijn familie en vrienden zeggen wel eens dat ik niet in de avonden en weekenden zou moeten werken. Maar voor mij voelt het niet als werken. Het maakt me zo blij om de studenten te zien groeien dat ik graag na zessen nog even hun opdracht nakijk”, aldus Edwin.
De waardering van de studenten en de fijne werkomgeving op het ROC van Amsterdam – Flevoland heeft Edwin ook meer zelfvertrouwen gegeven. “Ik vertel regelmatig aan oud-collega’s dat ze gewoon eens een dagje moeten meedraaien. Na één dag voor de klas staan weet je gelijk of het iets voor je is of niet.”
Studeren en direct voor de klas staan
Juist de mogelijkheid om een deeltijdopleiding te volgen, vond Edwin prettig. “Overdag stond ik al voor de klas en één keer per twee weken volgde ik de opleiding voor een bevoegdheid tot ICT-docent. Op die manier kon ik mijn vaardigheden gelijk in de praktijk brengen.”
Boven zijn LinkedIn-profiel staat een uitspraak van Aristoteles: ‘Those who know, do. Those who understand, teach’. Die quote genereerde hij met Artificial Intelligence (AI). Sander Jonker: “Het gaat er niet zozeer om wat er uitkomt, het gaat erom wat je er instopt. Als er bedorven voeding naar binnen gaat, komt er rotzooi uit. Dat is bij mensen zo, maar bij het gebruik van AI ook. En dus ook bij studenten. Wat stop je erin? Daar wil ik graag iets in betekenen.”
“Afgelopen zomer studeerde mijn eerste mentorklas af. Die jongeren had ik, vanaf het moment dat ze binnenkwamen, drie jaar lang begeleid. Aan het begin waren de meesten echt nog zoekende. En nu, bij het uitreiken van de diploma’s, had iedereen een baan of ging doorstuderen. Ik was zo ontzettend trots.” Mark Hendriks (32) is docent gezondheidszorg en studieloopbaan- en werkplekbegeleider op MBO College Hilversum. De school waar hij zelf ooit les kreeg en met een omweg weer terugkwam.
Herman Fabriek (44): “Na de mavo ben ik SPW (Sociaal Pedagogisch Werk) gaan doen. Eigenlijk het soort opleiding waar ik nu ook lesgeef. Alleen heet het tegenwoordig Zorg en Welzijn. Ik vond het geweldig. Niet in de laatste plaats omdat ik ervoor van Bolsward naar Sneek verhuisde en daar een erg leuke tijd had. Toen ik bijna klaar was, zei iemand tegen mij: ‘Ik werk in Baarn bij Emeroord.