Erfgooiers College
Frank Sollie is een gedreven natuurkunde leraar. Nooit gedacht dal hij in het onderwijs zou gaan werken en tegelijkertijd is hijzelf zijn grootste inspiratiebron. Een tipje van de sluier, wie is Frank Sollie?
Ik werk in het onderwijs omdat
ik iets met natuurkunde wilde doen, maar ik wist niet wat. Het idee ‘Leraar’ kwam ineens in me op, ik had er nog nooit gedacht en toch voelde het direct goed.
Tegen iedere startende leraar zou ik willen zeggen
ga een paar keer heel goed op je plaat (dit gaat sowieso gebeuren) en probeer hiervan te leren. Elk klein leermomentje is een vooruitgang. En geniet vooral van de interactie tussen jou en de leerlingen. Dat is het mooiste van het vak.
Mijn gouden tip aan iedere leerling is
fouten maken is niet erg. Niet proberen is erg. Zolang je niet probeert en geen vragen stelt, zal je niets leren. PS Alleen op de toets mag je geen fouten maken.
Tegen mijn collega’s zeg ik
heel veel. Even kletsen in de personeelskamer geeft de ontspanning die je nodig hebt om daarna weer fris voor de klas te staan.
Mijn meest gelezen boek is
hoor je beter in het donker? van Jo Hermans.
Als ik de minister van OCW was zou ik
mij focussen op werkdrukverlichting en onderwijsverbetering. Minder administratieve en niet lesgevende taken is noodzakelijk om de werkdruk te verminderen. Onderwijsverbetering is niet altijd nieuw onderwijs. Dat laatste is vaak een mooi theoretisch verhaal maar praktisch niet altijd vruchtbaar.
De leraar waar ik zelf het meest van geleerd heb was/waren
er meerdere. Vooral mijn directe collega’s op het Erfgooiers College. En ik leer veel van mijzelf. Reflecteren op jezelf met betrekking tot gevoelens en ervaringen is zo waardevol.
Toen Kelly Westerhuis op de havo een studiekeuze moest maken, twijfelde ze. Ze wist dat ze ´iets met mensen´ wilde doen. Onderwijs was dus een optie, maar ze koos eerst een andere studie. Inmiddels is ze geswitcht naar de lerarenopleiding, zit ze op haar derde stageschool en is ze hard op weg haar tweedegraads onderwijsbevoegdheid te halen.