Sinds oktober 2019 woont Fatma Nur Saka in Nederland. Ze houdt van popmuziek en wil graag het Noorderlicht zien. Nu ze druk is met de stage en de opleiding, kan ze niet heel vaak op pad, maar ze probeert toch regelmatig een stad in Nederland te bezoeken. Het traject Docent Vluchteling voor de Klas geeft haar de kans weer dagelijks met haar vak bezig te zijn.
Wat zou je doen voor jouw school als je de directeur was van de school?
Ik wil de sociale vaardigheden van studenten vergroten. Zoals debatteren, presenteren.
Wat zou je doen als je de koning van Nederland was?
Ik weet niet wat de rol is van de koning. Dus ik heb geen idee wat zou ik doen.
Wat staat er op jouw wensenlijst?
Ik wil heel graag het Noorderlicht zien.
Hoeveel uur per dag ben je buiten?
Ik ben heel druk met de opleiding en de stage, dus niet zoveel. Maar ik ga elk weekend een keer naar een andere stad.
In welke land of welke stad ben je het meest op vakantie geweest?
Ik ben alleen naar Griekenland geweest voor vakantie. Toen ik Turkije was, gingen mijn familie en ik vaak naar Balıkesir.
Waar praat je graag over met collega’s?
Koken.
Wat is jouw passie?
In de klas zijn, koken.
Wat is jouw talent?
Oog voor details, organiseren.
Bahadir houdt van lezen, Turkse volksmuziek en voetbal. Maar het liefst staat hij voor de klas. Dat dit nu weer kan is heel erg fijn. Een reis naar de piramides van Egypte en een trip naar Rome staan op zijn wensenlijst. Maar eerst lekker stage lopen en kennis maken met het onderwijs in Nederland.
Eieren met kaas of een heerlijke gehakbal; Hudaverdi Taskin kun je er voor wakker maken. Oorspronkelijk komt Hudaverdi uit Turkije en sinds 2019 woont hij in Nederland. En hij doet met veel enthousiasme mee aan Docentvluchteling voor de klas. Zijn Nederlands gaat snel vooruit. Maak kennis met deze wiskundedocent die graag nieuwe dingen leert.
Als deelnemer aan het begeleidingstraject Docent Vluchteling voor de Klas loopt Huseyin stage op de Fontein in Bussum. Hij woont nog geen twee jaar in Nederland en is blij dat hij hier nu al met hulp aan de slag kan in zijn eigen vak. Een win-win-win; voor hem, de school en de leerlingen.